torsdag 19 juli 2007

Tonåring eller geisha

Jag har precis lyssnat färdigt på "En Geishas memoarer". En fantastiskt duktig uppläsare som gjorde berättelsen mycket levande. Det slog mig att det faktiskt finns likheter mellan dåtidens geishor och en del av dagens tonåringar. Man vill så gärna behaga männen, killarna att man lägger ner massor av tid på att vara så fin man bara kan vara.

Jag blir ledsen när jag hör mammor som hejjar på detta beteende. Inte så tydligt som en hejarklack utan i ständigt återkommande kommentarer som:

"Skolans mest populäre kille är intresserad av MIN dotter" och??

"Hon har tränat så hårt varje dag och blivit helt platt på magen, jag kan inte fatta det!!" (upprepas ca 6 ggr under en dag)

Jag tror faktiskt att det är vi mammor som bär den största skulden i att forma våra döttrar till att bli icke jämställda. En mamma berättade (med politiska uppdrag på hög nivå) berättade om sin son vars flickvän alltid plockar upp efter honom, packar hans saker när de flyttar mellan hennes och hans föräldrahem. Att hon inte säger ifrån!!

Förutsättningen för att hon blir morsa och att han tröttnar är ganska troligt. Nej, våra tjejer måste hitta någon att älska som de inte visar uppskattning genom att serva utan genom att ha ett utbyte.

En Geishas memoarer blir ett bra diskussionsunderlag för dagen ungdomars värderingar. Ska försöka locka mina tjejer att lyssnar på den. (Finns hyfsat billigt i MP3 format på Coop)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den är otrolig.

15-åringen såg den på film först. Sedan läste hon boken. Sedan tvingade hon mig att se filmen (och hon såg den en gång till) och så grät vi tillsammans ... och sedan tvingade hon mig att läsa boken. Jag fattar inte den författarens fullständiga begåvning :D

Filifjonkan sa...

Personen som läser på CDn gör ett helt fantastiskt jobb. Jag ville inte gå hem från mina promenader. Jag vill se filmen men min 19-åring vill höra CDn först....