fredag 27 juli 2007

Afrikanska förebilder


Just nu lyssnar jag på ännu en bok om Mma Ramotswe som är huvudpersonen i Damernas detektivbyrå. Det känns så bra att få in lite annorlunda perspektiv på verkligheten. Många av hennes funderingar känns också så aktuella och som om det är något som är sant men att man inte riktigt tänkt på det.


Att Mma Ramotswe är en mycket stark och självständig kvinna blir snabbt tydligt och går som en tråd genom hela berättelsen. Dessutom är hon varm och respektfull mot mannen i hennes liv Mr JLB Matekoni. Jag blir djupt imponerad av hur författaren får fram hennes förhållningssätt till JLB Matekoni. Beskrivningen som visar att det inte finns någon motsättning mot att vara självständig men att inte alltid kräva sin rätt. Jag funderar lite på om det inte är där vi som svenska kvinnor har lätt att fastna. Ibland känns det som att man får påminna sig att det är viktigare att det blir rätt än att ha rätt!


Böckerna om Mma Ramotswe är mycket underhållande och skön Läs/lyssning men de får också hjärnan och hjärtat att titta åt lite andra håll en rätt fram!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Frust, stön, pust ... skynda skynda ... hinner inte läsa allt, uppkoppling i någon svindlande halvtimme haha! Tänker på dig jättemycket och har läst underbara sötaste kommentarer till mina taffliga mobilinlägg ;) Snart är jag ur- och avkopplad igen. Må gott! / Christina & treflickor

Anonym sa...

Svar till Filifjonkan: Bildcollaget har jag gjort i photoshop och typsnitten finns i det programmet också. Typsnittet finns alltså inte i själva bloggen. Men du vet väl om att du kan ändra typsnitt i rubriker och inläggstexten i bloggens stilmall?

Filifjonkan sa...

Hej Christina,
Det är en bragd att blogga via mobilen!!

Junitjej,
de typsnitt man kan välja mellan i mallen är så tråkiga!! Jag gillar att ta bilder så jag får nog sätta mig in i photoshop någon gång framöver. Men min lista över vad jag vill lära mig är just nu lång så det får nog vänta ett tag.

Cinks sa...

Har läst alla (?) böcker om denna paranta och sköna dam. Som du säger, det ger ett annorlunda perspektiv på tillvaron. Smål enkla saker i vardagen som vi liksom glömt i vår moderna ratinaliseringstid.

Anonym sa...

Å, Mma Ramotswe är en riktig förebild, ingen kandidat till att "gå in i väggen" direkt. Läste alla böckerna på raken. Tänka sig att de är skrivna av medelålders engelsk man!