onsdag 18 juli 2007

Förnyelse

Under vinterhalvåret blir det gärna samma maträtter som går i omlopp. Men just när man kommer hem från semestern och det är dags att återfå formen brukar jag leta inspiration. I år köpte jag två nya kokböcker där det verkade finnas sådan mat som jag gärna skulle gör iordning. Det är alltid roligt att lära sig lite nytt, få mera insikt i samband mellan kost och välmående. Några nya idéer brukar fastna varje sommar som vi lägger till i vår mathållning. Men när väl hösten är här kommer jag antagligen inte ha så mycket att komma med, eftersom det sällan är jag som lagar maten numera. Under många år gjorde jag all mat men vi har anpassat oss till att vi alla har aktiva liv, min man gör den mesta maten men barnen får också ta eget ansvar och se till att de får något i sig.

En wrap med tonfiskröra (bilden) tyckte jag var en bra idé som man säkert kan variera en hel del. I Tyskland kan man nu får kyckling wrap på McDonalds som var riktigt god. När man har en lång transportsträcka och ska bila är faktiskt McDonalds en välsignelse, det går fort, man vet vad man får, det är inte dyrt och utomlands har de alltid fräscha toaletter. Med kycklingwraps känns det ju också som även en vanlig snabbmatsrestaurang förnyar sig. Tur bara att jag inte läst det där om transfetter innan resan!

Inga kommentarer: