onsdag 9 januari 2008

Catfight?

Sista terminen i nian brukar vara pest. Jag minns hur less man var på grabbarna som framstod som barnsligare än någonsin. De sabbade lektionerna och var allmänt jobbiga. Nu går min tredje tjej i nian och precis som sina äldre systrar är det tjafs med jämna mellanrum. Denna gång tjejer emellan. Tjejerna i klassen och i parallellklasser.

Nian hade tydligen stängt dörren till klassrummet framför en tjej. Enligt nian var det inte avsiktligt (? man får trots allt ta det med en nypa salt). Sedan får utstå några Jä*** idiot! Tjejen får med sig lite killar nian hör viskningar Kn***a och hennes namn.

Nian ignorerar tjejen helt (det är hon duktig på). Tjejen ställer sig ivägen när nian ska ut ur klassrummet, nian går runt och får ytterligare en svordom kastad efter sig. Catfight ropar några upphetsat i korridoren. Men inget händer.

Skönt tänker jag att hon inte hakar på och pustar ut för mig själv.

- Men slår hon mig då klipper jag till, säger nian till slut.

?????????????!!!!!!!!!

2 kommentarer:

Persiljas Hus sa...

Fy sjutton vad glad jag är att inte vara ung idag. Det är en hård värld på sina ställen. Hemskast tror jag det är för tjejerna. JAG ska som mamma till tre pojkar (och en flicka) se till att de tre inte är den typen som säger saker och kallar tjejer saker och framför allt inte respekterar tjejer. Kosta vad det kosta vill. Sen får man hoppas att uppfostran hemifrån räcker. Att de kan stå emot tendenserna och miljön i deras liv utanför hemmet.

Filifjonkan sa...

Persilja: Som tur är uppfattar nog inte min dotter att det är hårt utan bara att "folk är jobbiga".

Tre killar, det är i alla fall en bit på väg att förändra världen!!