fredag 18 maj 2007

Vänskap


Vi hade en ett nytt par hemma på middag i veckan. Kvällen blev sen och trevlig. Diskussionerna böljade fram och tillbaka. För ovanlighetens skull (tror det är vinet) så är jag lite tystare under en sån här middag trots att vi fått kontakt med paret genom mitt jobb. När jag tänker tillbaka inser jag att min roll blir att kasta in diskussionsämen där jag vet att vi och de har lite olika förhållningssätt.


Det som jag verkligen uppskattar är människor som kan diskutera och tycka olika utan att det är ett problem. Att umgås med människor där det på något sätt baseras på att man måste tycka lika ger inget i längden. Det brukar sluta med att man diskuterar andra människor hittar "gemensamma fiender" och att just detta blir det som förenar.


Vårt förhållningssätt verkar inte vara så vanligt och det har också lett till att vi avslutat relationer istället för att fortsätta och hålla skenet uppe. Ibland blir det så att man återupptar vänförhållanden efter en tid. Det som känns viktigt för mig är att man har ömsesidig respekt att det är roligt och att man bjuder på sig själv. Då blir det kul, och vi hade kul häromkvällen och ser fram mot nästa middag med våra vänner.

3 kommentarer:

Ella sa...

Jag håller med dig, det är det som är roligt att kunna tycka olika och diskutera utan att någon blir sur. Tyvärr är det sista svårt ibland.

Filifjonkan sa...

Ella: Precis, vi har nog fört över detta på våra barn som ibland inte blir inkluderade före att de inte lätt hänger med på tokigheter. Det är lite tuffare men jag tror att i längden så mår man bättre av detta förhållningssätt.

Nybliven sa...

Ja precis så ska det vara! Att man kan ha heta diskussioner där man tycker helt olika men inte fästa någon större vikt vid det än att det är intressant att ta del av andras odelade åsikter. Men ack vilken svår konst för många! Definitivt något som vi alla måste träna mer på för det är inte roligt när någon går omkring och är sur på en långt efteråt bara för att man fört fram sin egen uppfattning om något.