tisdag 29 maj 2007

Tänk så det kan bli.


Min dotter säger att jag gör vad som helst för att slippa plugga så när Solusfemina berättade om släktforskning så var jag inte sen att fylla i mycket av den information som jag hade hemma i ett arkiv. Långt tillbaka i tiden till början av 1700-talet.


Jag passade på att utnyttja möjligheten som www.geni.com har att bjuda in andra släktingar att fylla i sina uppgifter utan att ha några större förväntningar på att fler skulle engagera sig. Men där fick jag tji, en släkting från USA fyllde i och jag som är så stolt över vår svenska folkbokföring fick se mig omkullsprungen då deras uppgifter gick ända tillbaka till början av 1600-talet.


Nu kommer det som blev så fascinerande. Amerikaner är ju så gott som alltid ditflyttade och kommer någon annanstans ifrån. Det visade sig att den grenen som begett sig till USA kom via England från Frankrike. Den plats de kommer ifrån är bara ett stenkast från den ort där vi bokat in semester i sommar!! De flydde någon gång runt sekelskiftet 1600 då man gick våldsamt fram och utplånade hela byar, nu åker vi dit på semester för att njuta och koppla av. Tänk om de hade vetat....


Helt fantastiskt vilka vägar historien tar, allt på grund av de beslut vi fattar i våra liv. Att bryta upp måste ha varit ett ganska svårt och stort beslut. Särskilt när världen var så mycket större då (i restid). Mindre fantastiskt är hur mycket tid jag borde ägnat mig åt tråkiga formler för att klara tentan nästa lördag.

1 kommentar:

Anonym sa...

*klappar händerna och studsar lite ... AJ .. näe förresten ... min rygg gör ont*

Haha! Visst är det häftigt det där trädet ...? Jag blev helt fast :) När jag "bjöds in" (av min morbrors fru) var vi 400 st. Idag är vi 700! Jag skickade vidare till släktingar och så har jag fyllt i själv. Och det är i det trädet som mitt framtida efternamn ligger haha!