torsdag 10 maj 2007

Min ängel - en tiger?!

Jag fick veta för några månader sedan hela historien av något som jag tidigare bara haft delar berättat för mig av min dotter. Hon hade stått upp för en kompis och som resultat blev hon sedan själv trackaserad. Man fnissade i grupp åt hennes kläder på bussen, ropade nedlåtande ord. När några killar var inom hörhåll skulle tjejen vara extra tuff och hotade med stryk. Jag minns inte om jag fick veta detta eller inte men jag skulle säkert frågat om hon ville att vi skulle kontakta läraren eller ringa flickans föräldrar. Det som hände sedan fick jag aldrig veta, nästa dag efter skolan stannade min dotter ute på skolgården och flickan som var kvar i korridoren fick syn på min dotter. Hon blev antagligen förskräckt när hon insåg att tjejen hon hotat med stryk stog och väntade på henne, utan att ta med sig förstärkning. Tuffa tjejen vågade inte komma ut, till slut ropade min dotter: - Skulle inte du spöa mig? Min dotter var redo att slåss för chansen att syna hennes bluff. Det blev inget slagsmål den dagen tror jag. Tuffa tjejen försökte få några killar att spöa min dotter istället men de lät sig inte manipuleras.

Jag hörde någon säga att man lär människor hur de får behandla en. Antagligen var detta trots allt en viktig markering från min dotter som inte alls är någon bråkstake. Ibland är det tur att man som förälder inte vet allt. Det här är ju inte något man skulle rekommendera som förälder, men barn känner ibland sina jämnåriga, sen tror jag att det i hennes fall spelar roll att hon är storasyster och därför gärna själv tar ansvar för situationen.

Inga kommentarer: