tisdag 18 december 2007

Är det redan jul?

Mitt senaste inlägg var i oktober och nu är det snart julafton. Var tog tiden vägen?? Senhösten har varit full av aktiviteter. Jag minns den tid när det var sent att komma hem efter klockan 5. Nu är det tidigt om jag kommer hem innan sju. Den här veckan har jag markerat i min kalender sedan länge, det står HÅLL REN!! Efter höstens resor, konflikter, distanskursen som "bara" har en tenta kvar, barnens aktiviteter känns det skönt att ha en HÅLL REN vecka.

Julen är väl på plats hemma i familjen. Under de första åren som nygift, pustade och stånkade jag med alla måsten tills min man sa, gör bara det du tycker är roligt, och gnäll inte. Så enkelt egentligen. Ljusstakar i fönstren, adventsljusstake och julgardiner i köket känns som något jag vill ha på plats. Men med tonåringar hemma som uppskattar adventstiden så åker girlanger, tomtar, dukar, bonader och små kottar upp redan till 1:a advent.

Några julklappar återstår och fördelningen av julmaten.

Sedan fylls adventstiden också av många reflektioner, barnen som bara njuter ser kompisar som inte verkar se fram mot julafton, som inte verkar ha jultraditioner att längta efter. Det behöver inte vara hemska scener som utspelar sig utan bara en slags brist på samhörighet. Tankar på människor som firar jul ensamma, flyktingbarn som kommer hit utan föräldrar eller andra som inte har råd att besöka sin familj. Omtanke varvas med tacksamhet i tankarna.

Jag ska passa på att njuta denna jul, för nu är vi hela familjen innan barnen skaffat sig egna familjer eller respektive. Framtiden blir säkert också spännande men nu är nu. Orden från en livsfilosof ringer i mina öron: "Wherever you are, be there!"

God Jul och Gott Nytt År!

2 kommentarer:

en av tre flickor sa...

Så klokt. Önskar dig en fantastiskt skön jul med dina kära :D

Filifjonkan sa...

Tack, vi fick det skönt! Nu måste jag jobba i mellandagarna.