torsdag 27 december 2007

Mellandagsrea och mellanbarn!

Nu är det mellandagsrea och fullt i alla butiker. Julklappar ska bytas ut och beslut fattas om man ska tala om för personen man fick julklappen av att man vill byta. Vårt mellanbarn var inte helt bekväm med att tala om för moster att väskan inte var helt OK. Hon lyckades byta den i affären utan kvitto och kom överlyckling hem med en Björn Borg väska.

Egentligen har vi två mellanbarn men egentligen bara ett som agerar som ett mellanbarn. Igår kväll hade antagligen snällhet från pepparkakor och julklappar gått igenom förbränningsapparaten och ett bråk bröt ut om en bagatell. Storasyster är duktig på att uttrycka sig och argumentera, lillasyster börjar alltid gråta och känner sig överkörd.

Till slut var vi tvugna att medla och kommenderade flickorna ner i vardagsrumssoffan och frågorna började ställas så att de fick förklara sig. Själva problemet löstes snabbt men sedan fortsatte samtalet med mellanbarnet. Hon har så många talanger men väldigt lite driv. Det kan ju naturligtvis hänga ihop eftersom hon inte behöver anstränga sig. Hon har inte behövt ta ansvar som storasystrar och har dragit nytta av deras inlärning. (Stressade 4 år äldre storasyster med att kunna multiplikationstabellen mycket bättre).

Just nu är det alldeles för mycket tid framför datorn med msn. Visst kan man få henne att göra något annat men då måste man tjata och bevaka. Så samtalet gick ut på, vem vill du bli (inte vad). Hur vill du att folk ska minnas dig, vill du påverka hur ditt liv utvecklas eller vara passiv. Efter många minuter, mycket tårar och näsdukar avslutade vi samtalet, kramades och pussades godnatt. Lillebror ville ge en positiv rapport så han berättade att mellanbarn satt och skrev på sitt rum.

Jag ska ta mig tid med henne idag när jag kommer hem för att se var hon hamnade efter samtalet. Det är alltid tufft med dessa samtal när de kanske inte får höra det man vill höra men det man behöver höra. Barnens tårar känns blytunga i hjärtat. Trösten är att jag kan minnas att när jag varit den som fått höra det jag behöver höra har det alltid blivit bättre efteråt.

När vi skulle ingravera något åt henne för något år sedan skrev vi: Excellence is a choice! Jag tycker mig se att just mellanbarn behöver lite extra hjälp med att förstå det sambandet. Hoppas min älskling tar till sig det under dessa lediga dagar.

Inga kommentarer: