lördag 29 december 2007

En lugn skön dag.

Visst skulle jag velat ha snö till jul och nu i mellandagarna. Det var ju så fint när snön föll i början av november. Det blir tyst och fridfullt.

Så var det inte i morse. När barnen ska ha skjuts tidiga morgnar är det självklart jag som skjutsar. En naturlig fördelning eftersom jag är morgonpigg och inte har något emot att köra tidiga morgnar. Jag minns särskilt en skjuts till Arlanda en försommar morgon med termos packad och smörgåsar packade. Vi var framme vid femtiden efter en resa med ljuvligt väder, vackert landskap och ett stackars rådjur som hamnat på fel sida av stängslet. I morse var det inte lika tidigt och inte lika långt att åka. Dottern hade samling för vidare färd till flygplatsen och sedan vidare norrut för match.

Väl hemma igen tryckte jag på knappen på kaffemaskinen som brummande men lydigt malde kaffebönor för ännu en kopp kaffe. Det var fortfarande helt tyst i huset och jag njöt av kaffet och morgontidningen. Så hör jag ett försynt knackande på ytterdörren... När jag öppnar står en annan tränare där som skulle hämta en annan dotter för fotbollsträning. Jag inser direkt att hon sover fortfarande. Jag skyndar mig uppför trappan till hennes rum som är tomt!! Eftersom hennes madrass saknas inser jag snabbt att hon inte är långt borta. Hon har tagit med sig madrassen till lillebrors rum. Det ser ganska mysigt ut. Kläderna hon ska ha på sig ligger bredda på golvet som om de skulle fotas och hon är snabbt på benen. Jag fixar en smörgås och några apelsinklyftor som hon får med sig när hon går ut genom dörren.

Ahhh, jag sätter mig igen, skriver lite i korsordet, hämtar min laptop när jag fastnar (fusk enligt min älskling). Nu kommer äldsta dottern ner, med fleecepläden omlindad om höfterna som en koldolme. - Mamma, kan vi övningsköra till jobbet! Javisst, svarar jag och fortsätter fundera på korsordet. Till sist vaknar mannen, min älskling, jag väljer mellan att riva ur korsordet eller helt enkelt ge upp. Jag inser att nu har det tagit stopp och släpper ifrån mig tidningen.

Så börjar en lugn skön dag hos mig strax innan slutet på år 2007, i ett julpyntat hus men utan snö på marken.

3 kommentarer:

en av tre flickor sa...

Å det låter så ljuvligt skönt :D Gott slut till dig!

Anonym sa...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

Filifjonkan sa...

Christina: Det var skönt, men nu är jag tillbaka till jobb och tentaplugg. God fortsättning önskar jag dig!