tisdag 17 april 2007

Hur en del äldre män läser verkligheten

Jag deltog i en affärsmiddag med några kollegor och människor från andra arbetsplatser. Vi hade varit runt och besökt olika arbetsplatser och sett en del av staden vi besökte. En av männen i sällskapet var chevalierisk mot oss kvinnor i sällskapet, ett slags chevalierisk som får mig att ta lite avstånd. Jag tror att jag är ganska bra på att avge signalen "Kom inte nära mig". Min rara kollega är lite för försiktig för det och det gjorde att hon hamnade vid mannens sida vid middagsbordet. Snart la han armen bakom hennes stol. Han började skämta om allt möjligt. Så småningom blev skämten lite mer inviterande utan att vara direkta. - Min kollega kände att nu var gränsen nådd och hon sa något om att hon inte alls var intresserad att besöka honom i hans lägenhet. Han såg frågande ut och viskade lite försynt: - Är du lesbisk?

Detta fick jag naturligtvis inte veta förrän senare och jag slutar aldrig att förvåna mig över vilken brist på självinsikt en del män har. Mannen ifråga var 15-20 år äldre, verkade smått alkoholiserad och var definitivt inte attraktiv på något sett, en gammal gubbe helt enkelt. Men man kan ju inte alltid ge dem en ärlig feedback och det är inte varje kvinnas uppgift att fostra varje man. Tack och lov så är långt ifrån alla män på det här sättet!!