fredag 5 oktober 2007

Ta inte bort alla hinder...


För 50 år sedan skickade ryssarna upp Sputnik i rymden. Amerikanerna visste inte att man hade den kunskapen och i det kalla krigets klimat ville man inte vara sämre. Nu skulle man bli först till månen!


Kapplöpningen mellan dessa nationer tog fart vilket resulterade i att en hel del av den teknik vi använder idag fick en rejäl puff i rätt riktning.


I en TV intervju hörde jag en rysk ingenjör från den tiden säga att om det hade varit bättre relationer mellan Sovjet och USA skulle säkert en del av tekniken vi har i dag inte funnits eftersom man inte skulle ha satsat så mycket för att komma först.


Det får mig att fundera över hur det är i livet. Några hinder, några svårigheter att övervinna kan resultera i utveckling som tar mig längre än om allt bara flyter på. Något som är svårt som förälder är att inte plocka undan alla hinder för barnen när de möter motstånd. Det finns ju t.o.m. föräldrar som försvarar sina barn när någon ställer dem till svar för något felaktigt som de gjort eller varit med om.


Men nu är det fredag och jag ser fram mot en god middag, puss i nacken, prat runt matbordet. Men inte ens en fredag slipper man undan hinder och svårigheter!! För jag vet att jag kommer att ha det mycket svårt att hålla mig vaken till dess att barnen lagt sig och man kan få utvecklas lite grann. Klarar jag det kanske det blir tekniska landvinningar!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, det var en intressant vinkling på teknikutveckling, kanske ska pröva det själv.

Anonym sa...

Det där ÄR svårt innan man förstår att lära sig. Innan jag förstod att jag inte skulle plocka bort hinder för barnen ... trots att det var just det jag ville göra - i all välmening. Nej, det är att stjälpa. Men ack så svårt att göra så som vi nog måste göra ... stå vid sidan och ta emot när barnen istället ramlar. Och lär sig ;)

Filifjonkan sa...

annika:
Mmmm inte illa

Christina: Det ÄR JÄTTESVÅRT, särskilt när man helst skulle vilja gå in och sätta alla på plats när de sårar våra älsklingar.