torsdag 13 september 2007

Politiker i blommiga brallor

När man är aktiv som kvinna i arbetslivet lär man sig både ett och annat. En del saker finns utan att man kan sätta fingret på dem. Det som man själv kan tycka är intuitivt kan uppfattas neurotiskt av någon annan.

Ett företag ringde mig och ville göra en undersökning om en särskild ort, och om det vore bra att etablera sig där. Sedan valet är det ordförande i kommunen en kvinna. Då löd frågan: Är hon varm i kläderna? Hur uppfattas hon? Eftersom jag träffat personen i fråga någon gång vet jag att hon inte är en grå mus, hon tar plats, har kläder i färger och mönster som syns och är kvinnlig i sin framtoning. Hur skulle jag formulera mitt svar??? "- Hon uppfattas nog som en modig kvinna, en färgstark kvinna. Jag tror absolut att hon är varm i kläderna men det brukar det finns nog en del att rätta till eftersom det brukar vara lite knepigt för kvinnor som får en så pass framträdande roll."

Detta blev mitt svar, det finns naturligt mer jag kunde sagt och kanske vägt orden ännu bättre men i all hast föll orden efter min föresats att inte klampa i "fällan". Jag hade kunnat säga beslutsmässig, kunnig, nyfiken m.m. Man lär sig, och fortsätter man bara att gneta på så visar det sig förhoppningsvis så småningom vem som snackar och vem som agerar. Det vill jag i alla fall tro.

1 kommentar:

Anonym sa...

*L* ... att du ens hann tänka efter tyckte jag var fantastiskt!
Stor kram till dig :)